Ви зараз переглядаєте «Дитина здорова, відвідувати навчальний заклад не може» – суд спростував брехню МОЗ щодо ЛКК для здорових дітей без щеплень

«Дитина здорова, відвідувати навчальний заклад не може» – суд спростував брехню МОЗ щодо ЛКК для здорових дітей без щеплень

Лікарсько-консультативні комісії не мають повноважень забороняти чи дозволяти здоровим дітям відвідувати школи та садки. Місцеві органи освіти не мають повноважень вирішувати питання щодо форм здобуття освіти.

Таким є рішення Шевченківського районного суду міста Запоріжжя у справі 336/3252/18, що набрало законної сили 03.10.2019.

Підставою для звернення до суду стала звичайна в останні часи ситуація. Дитину змусили проходити лікарсько-консультативну комісію (ЛКК), яка через відсутність щеплень надала висновок: “дитина здорова, відвідувати навчальний заклад не може”.

Суд, розглянувши справу, встановив, що лікарсько-консультативні комісії взагалі не мають повноважень обстежувати здорових дітей і надавати висновки щодо можливості чи неможливості для них відвідувати навчальні заклади.

Масове використання ЛКК для заборони відвідування навчальних закладів нещепленими дітьми почалося з повідомлення на офіційному сайті МОЗ від 12 вересня 2018 року, де наголошувалося: “Лікарсько-консультативна комісія може прийняти рішення щодо заборони відвідування дитиною без профілактичних щеплень навчального закладу”.

Суд встановив, що це незаконно. Згідно з чинним “Положенням про про лікарсько-консультативну комісію”, ЛКК може визначати розлади здоров’я, призначати інвалідність, визначати перелік особливих потреб дитини з інвалідністю, надавати висновки про звільнення від певних предметів, від ДПА, про переведення на індивідуальну форму навчання за станом здоров’я. Жодних повноважень, що стосуються здорових дітей, положення про ЛКК не містить.

Ця брехня та беззаконня з боку МОЗ спровокувала самоправство на місцевому рівні. Так, наприклад, в Одеській ОДА затвердили такий собі “алгоритм”, за яким здорових дітей, що не отримали профілактичних щеплень, примушували проходити ЛКК, яке надавало висновок про (не)можливість відвідування школи чи дитячого садка. Після цього рішення про форму, у якій дитина має отримувати освіту, мало прийматись місцевими органами освіти, що суперечить чинному законодавству, яке чітко визначає першочергове право батьків приймати такі рішення. (Нашою громадською організацією було подано судовий позов проти ініціаторів даного наказу. На жаль, суди не дослухались до обгрунтованих аргументів позивача та винесли рішення про відсутність порушень, врахувавши позицію відповідача. Відповідачі у суді доводили, що наказ є виключно рекомендаційним, попри всі формальні ознаки цього документу. Наразі, подано касаційну скаргу до Верховного Суду.)

Повертаючись до запорізького суду, Шевченківський райсуд міста Запоріжжя визнав незаконним та скасував висновок ЛКК, яким хлопчику було заборонено відвідувати школу. В задоволенні другої позовної вимоги (надати висновок про можливість відвідування школу) позивачу було відмовлено — саме тому, що ЛКК взагалі не має повноважень надавати будь-які висновки в таких ситуаціях. Вочевидь, так само є незаконними вимоги надати висновок ЛКК для відвідування школи здоровою дитиною — цього документу немає в переліку необхідних для подання до навчального закладу.

Що стосується інших дітей, від яких вимагають проходження ЛКК та забороняють відвідувати школи та дитсадки на підставі висновків комісії, треба звертатися до суду з цивільним позовом та оскаржувати незаконні вимоги та рішення в індивідуальному порядку.

Подавати такі позови мають право їхні батьки. Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 5 ЗУ “Про судовий збір” вони звільнені від сплати судового збору.

Зауважу: судовий процес може бути тривалим. Так, в Запоріжжі з моменту позову до ухвалення рішення пройшов рік. Тому варто одразу супроводжувати позови клопотаннями про припинення чинності висновків ЛКК на час розгляду справи. Крім того, цивільний процесуальний кодекс надає можливість стягнути з винної сторони компенсацію матеріальної і моральної шкоди. Також варто пам’ятати, що відомості про вакцинальний статус і наявність щеплень у Вашої дитини складають лікарську таємницю, яка є інформацією з обмеженим доступом і охороняється законом.

І наостанок — про ще про один приклад міністерської брехні.
У таких випадках питання щодо форм здобуття освіти такими дітьми вирішують місцеві органи освіти”, – вказано в повідомленні на сайті МОЗ.

Місцеві органи освіти не мають повноважень вирішувати питання щодо форм здобуття освіти дітьми.
Згідно ст. 29 ЗУ “Про загальну середню освіту” та ст. 36 ЗУ “Про дошкільну освіту”, вибирати заклади та форми навчання дітей мають право лише батьки або особи, які їх замінюють. (Це робиться шляхом подання відповідної заяви — при вступі до освітнього закладу або при зміні форми здобуття освіти протягом навчання.)

Джерело інформації