You are currently viewing Чергова спроба впровадити примусову вакцинацію або Про “інтереси суспільства”

Чергова спроба впровадити примусову вакцинацію або Про “інтереси суспільства”

[дата] у медіапросторі з’явились новини про законопроект №4058, зареєстрований 7 вересня 2020 року депутатом від партії “Слуга народу” Євгенієм Шевченком. Законопроект мав назву “про систему суспільної охорони здоров’я і забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення” та містив значний перелік підписантів, серед яких були відомі лікарі та науковці.

Увага до законопроекту була викликана новаціями, запропонованими до назки законів України, більшість з яких стосувалась викреслення санітарно-епідеміологічної служби як інстанції та передачу повноважень СЕС іншим інстанціям МОЗ. Втім, зміни до закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” лише нівелюванням повноважень СЕС не обмежились. Серед інших, передбачалось:

  • визначення Міністеством охорони здоров’я переліку обов’язкових щеплень (у чинній редакції такий перелік затверджується законом);
  • надання повноважень щодо прийняття рішення про проведення обов’язкових профілактичних щеплень за епідемічними показаннями на відповідних територіях та об’єктах посадам “головних епідеміологів” (головний епідеміолог України, ВР Крим, областей тощо). На даний момент в правовому полі України таких посад не існує;
  • термін “дитячий заклад” змінено на “заклад освіти” у ст. 15 закону;
  • для прийому до закладу освіти мав подаватись висновок “лікаря з яким укладено Декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, про можливість перебування дитини в організованому колективі“;
Чергова спроба впровадити примусову вакцинацію або Про "інтереси суспільства"

До того ж, законопроєктом пропонувалось покласти обов’язки з охорони здоров’я учнів покласти на керівників навчальних закладів – замість органів охорони здоров’я, як це передбачено дійсною редакцією закону України “Про загальну середню освіту”.

Варті уваги і пропоновані зміни до закону України “Про рекламу”, а саме, доповнення тексту закону наступним пунктом:

“6. Засоби масової інформації – розповсюджувачі реклами усіх форм власності зобов’язані брати участь у стратегічних комунікаціях щодо популяризації здорового способу життя, здорового харчування з метою формування здорових моделей поведінки та уникнення факторів ризику шляхом розміщення відповідної соціальної реклами в обсязі не менше 5 відсотків ефірного часу, друкованої площі, відведених для реклами”.

Это изображение имеет пустой атрибут alt; его имя файла - vr_13.091-1024x624.jpg

Відверті порушення прав дітей, що пропонувались законопроектом, сколихнули суспільство і викликали численні звернення до депутата та урядових інстанцій. Юристи ГО “Вакцинація: вільний вибір” почали роботу над текстом офіційного листа, тим часом, організація заохочувала батьків писати листи від себе, своїми словами, висловлювати свою думку.

Критичним моментом стало офіційне оголошення Олексія Галімського, воєнного лікаря й епідеміолога, ім’я якого фігурувало у підписантах до законопроєкту. Олексій Валерійович виклав пост у Фейсбук, зазначивши, що не брав участі у розробці даного проєкту, не підписував його і вважає його у даних умовах неприйнятним.

Чергова спроба впровадити примусову вакцинацію або Про "інтереси суспільства"
Посилання
Чергова спроба впровадити примусову вакцинацію або Про "інтереси суспільства"

Сукупність подій та схвильованість українців поданим законопроєктом призвела до відкликання останнього депутатом Євгенієм Шевченком. За його твердженням, законопроєкт має бути видалений з сайту Верховної Ради України у понеділок, 14 вересня 2020 р. Документи щодо цього законопроєкту можна передивитись у файлах, прикріплених до даної статті.

Законопроєкт є відверто незаконним та протиправним, адже порушує низку норм, закріплених Конституцією України, законами України, міжнародними конвенціями. Серед них – право на освіту, гарантоване ст. 53 Конституції України. Адже, за вказаним законопроєктом, дитина, яка не має одного або кількох щеплень за календарем, не могла б отримати довідку для зарахування у заклад освіти на будь-яку форму навчання. Це і право на таємницю про факт звернення до лікаря та обмеження права на звернення до інших лікарів, гарантованого чинним законодавством, зокрема, законом України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”. Це, нарешті, право на невтручання, яке, фактично, було б скасовано для багатьох українських сімей, в яких батьки не мають змоги навчати дитину вдома через необхідність йти працювати.

Втім, подання даного законопроєкту можна одночасно вважати позитивною подією. Фактично, презентацією цього проєкту урядовці підтвердили тезу, що термін “дитячі заклади” не має однозначного формулювання у тексті закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб”. Пропозиція замінити його на термін “заклади освіти позначає нетотожність цих двох понять і фактично нівелює посилання посадових осіб від освіти та медицини на цей закон при вчиненні ними злочину недопущення або незарахування здорової (не хворої на інфекційну хворобу) дитини до закладу освіти.

Швидке відкликання законопроєкту свідчить про зростання активності українців у сфері захисту своїх прав, підвищення їх інформованості таготовності боротись за свої права, що є безумовно позитивним фактором.

Об’єднуймось на захист та підтримку основоположних прав людини!

Чергова спроба впровадити примусову вакцинацію або Про "інтереси суспільства"